Salgsbetingelser
Salgsbetingelser
1.1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
1.2. Partene
Selger er Art4you by Tone Hindenes, Vestringslinna 607, 2910 AURDAL, Tone@art4you.no, +47 997 47 249, Org.nr. 932 904 977, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
1.3. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
1.4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
1.5. Betalingen
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
1.6. Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene. Normal leveringstid er fra 7 - 14 dager.
1.7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 1.6.
2. RETURPOLITIKK
2.1 Vennligst kontakt Art4You by Tone Hindenes før retur av varer.
Du kan returnere produktet innen 14 dager etter levering. Produktet må være i ny stand. Hvis produktet er skadet eller brukt, gis ingen refusjon. Sørg for å inkludere kontaktinformasjon når du returnerer et produkt, og hvis mulig, oppgi sporingsnummeret og en kort beskrivelse av saken.
Art4You by Tone Hindenes anbefaler at du får kvittering og pakke-ID for returen fra leveringstjenesten, siden dette gjør det enklere å følge opp returen. Art4You by Tone Hindenes vil foreta en refusjon av kvalifiserte returer. Hvis du har betalt via faktura trenger vi et bankkontonummer for å overføre pengene tilbake til deg. Det enkleste er å sende kontonummeret til oss via e-post.
2.2 Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
2.3 Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
2.4 Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
2.5 Heving av kjøp
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
2.6 Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
2.7 Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
2.8 Heving av salg
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
2.9 Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
2.10 Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
2.11 Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 2.2 eller 2.3.
2.12 Varer som ikke kan returneres
Flere typer varer kan ikke returneres. Bestillingsverk og arbeider som er malt etter kundens ønsker er ikke returnerbare. E-bøker er ikke returnerbare.
2.13 Frakt
For å kunne returnere produktet ditt trenger vi en kvittering eller kjøpsbevis. Du må sende produktet til: Art4You by Tone Hindenes, Vestringslinna 607, 2910 AURDAL, Norge
Du er ansvarlig for å betale for dine egne frakt kostnader for retur av varer. Frakt kostnadene refunderes ikke. Hvis du mottar en refusjon, vil kostnaden for returfrakt bli trukket fra refusjonen. Hvor lang tid det tar å motta et nytt produkt kan variere avhengig av hvor du bor.
Pakken må sendes med sporing eller kjøp av transportforsikring.
3. ANGRERETT
Vår policy er gyldig i 30 dager. Hvis det har gått 30 dager siden kjøpet ditt, kan vi ikke tilby refusjon eller bytte. Varen kan returneres dersom den er ubrukt og i samme stand som da du mottok den. Det må også være i originalemballasjen.
3.1 REFUSJONER
Når returen din er mottatt og kontrollert, vil vi sende deg en e-post for å informere om at vi har mottatt returen. Vi informerer deg også om refusjonen er godkjent eller avvist.
Hvis returen godkjennes, vil en refusjon automatisk bli gjort til ditt kredittkort eller den opprinnelige betalingsmåten innen et visst antall dager.
3.2 DELVIS REFUSJON
I visse situasjoner gis kun delvis refusjon (hvis aktuelt): Bøker med tydelige tegn på bruk, CDer, DVDer, programvare, videospill eller plater som er åpnet. Alle varer som ikke er i original innpakning, er skadet eller mangler deler forårsaket av forhold som ikke ligger på oss. Alle varer som blir returnert mer enn 30 dager etter levering.
3.3 SEN ELLER MANGLENDE REFUSJON
Hvis du ikke har mottatt refusjon ennå, må du først sjekke bankkontoen din på nytt. Kontakt deretter kredittkortselskapet, fordi det kan ta noen dager før pengene blir bokført på kortet/konto. Kontakt deretter banken. Det går vanligvis noen dager før en refusjon er bokført. Hvis du har gjort alt dette og du fremdeles ikke har mottatt pengene, ber vi deg kontakte oss på: Tone@art4you.no.
3.4 SALGSVARER
Vi kan dessverre kun refundere varer til ordinær pris. Salgsvarer kan ikke refunderes.
3.5 BYTTE
Vi bytter kun varer hvis de er skadet eller har mangler. Hvis du ønsker å bytte en vare i et nytt eksemplar av samme vare (gjelder kun trykk på lerret og kunstplakat, samt bøker), sender du en e-post til Tone@art4you.no og sender varen til: Art4You by Tone Hindenes, Vestringslinna 607, 2910 AURDAL, Norge
3.6 GAVER
Hvis varen ble merket som en gave da den ble kjøpt og sendt direkte til deg, vil du motta en gave kreditt for verdien av returen. Når den returnerte varen er mottatt, vil et gavekort bli sendt til deg.
Hvis varen ikke var oppført som gave da den ble kjøpt, eller hvis gavegiveren fikk gaven sendt til seg selv for senere å gi den til deg, sender vi en refusjon til gavegiveren som vil få informasjon om din retur.
4. PERSONVERNPOLITIKK
4.1 HVA GJØR VI MED OPPLYSNINGENE DINE?
Når du kjøper en vare i vår butikk, samler vi inn – som en del av kjøps- og salgsprosessen – personopplysningene du gir oss, f.eks. navn, adresse og e-postadresse.
Når du besøker butikken vår mottar vi også automatisk datamaskinens IP-adresse, slik at vi kan få informasjon om din nettleser og operativsystem.
4.2. E-POSTMARKEDSFØRING
Med din tillatelse kan vi sende deg e-poster om butikken vår, nye produkter og andre oppdateringer.
4.3 SAMTYKKE
Når du gir oss personlig informasjon for å fullføre en transaksjon, bekrefte kredittkortet ditt, legge inn en bestilling, administrere en levering eller returnere et kjøp, samtykker du til vår innsamling av informasjon og bruk til dette formålet.
Hvis vi ber deg om personopplysninger til et annet formål, f.eks. markedsføring, vil vi enten spørre deg direkte slik at du kan godta dette eller gi deg muligheten til å si nei.
4.4 TILBAKETREKKING AV SAMTYKKE
Hvis du senere ombestemmer deg, kan du trekke tilbake samtykket ditt for at vi skal kontakte deg, fortsette å samle inn, bruke eller publisere informasjonen din når som helst ved å kontakte oss på online-shop@art4you.no, eller skrive til oss på: Art4You by Tone Hindenes, AURDAL, 2910, Vestringslinna 607, Norge
4.5 DELING AV PERSONLIGE OPPLYSNINGER
Vi kan dele dine personlige opplysninger hvis vi blir pålagt dette gjennom lov eller hvis du bryter våre vilkår for bruk.
4.6 Shopify
Butikken vår hostes av Shopify. De gir oss tilgang til e-handelsplattformen som lar oss selge produktene og tjenestene våre til deg. Dine opplysninger blir lagret gjennom Shopifys datalagring, databaser og i Shopifys generelle applikasjon. De lagrer opplysningene dine på en sikker server bak en brannmur.
4.7 BETALING
Hvis du velger en direkte betalingsløsning for å fullføre kjøpet, kan vår tredjeparts betalingsløsning bruke kredittkortopplysningene dine til dette formålet. Se punkt 4.8.
4.8 TREDJEPARTSTJENESTER
Generelt sett vil tredjepartsleverandører vi bruker kun samle inn, bruke og dele informasjonen din i den grad det er nødvendig for at de skal kunne levere sine tjenester til oss.
Noen tredjepartsleverandører, f.eks. de som jobber med betalinger og betalingstransaksjoner, har egne retningslinjer for personvern for informasjonen som vi må utlevere for at de skal kunne gjennomføre dine kjøpsrelaterte transaksjoner. For disse leverandørene anbefaler vi at du leser personvernreglene deres, slik at du forstår hvordan disse leverandørene håndterer din personlige informasjon.
Det er særlig viktig at du legger merke til at enkelte leverandører kan være lokalisert i eller ha anlegg i andre jurisdiksjoner enn du eller oss. Dette betyr at hvis du velger å gå videre med en transaksjon som involverer tjenestene til en tredjepart, kan opplysningene dine bli underlagt lovene i jurisdiksjonen(e) hvor tjenesteleverandøren eller leverandørens anlegg er lokalisert. Når du forlater vår nettbutikk eller blir omdirigert til en ekstern nettside eller applikasjon, er du ikke lenger underlagt denne personvernpolitikken eller vår nettsides vilkår for bruk.
4.9 LENKER
Når du klikker på lenker i butikken vår, kan det være at de fører deg bort fra vår nettside. Vi er ikke ansvarlige for personvernpraksisen på andre nettsider, og vi oppfordrer deg til å lese personvernerklæringene for disse nettsidene.
4.10 SIKKERHET
For å beskytte personopplysningene dine tar vi forholdsregler og følger bransjens beste praksis for å sikre at informasjon ikke går tapt, misbrukes, får tilgang til, avsløres, endres eller ødelegges. Hvis du gir oss kredittkortinformasjon, krypteres informasjonen med Secure Socket Layer-teknologi (SSL), og lagres ved hjelp av AES-256-kryptering.
4.11 ALDERSGRENSE
Når du bruker denne nettsiden bekrefter du at du er myndig i landet eller staten du bor i, eller at du er myndig i landet eller staten der du bor og har gitt oss ditt samtykke for dine mindreårige barn kan bruke denne nettsiden.
5. ENDRINGER I DISSE VILKÅR FOR BRUK
Vi forbeholder oss retten til å endre våre vilkår og betingelser når som helst, så du bør lese dem regelmessig.
Endringer og presiseringer trer i kraft umiddelbart etter at de er lagt ut på nettsiden.
Hvis vi foretar vesentlige endringer i disse retningslinjene, vil vi varsle deg om oppdateringen her, slik at du er klar over hvilke opplysninger vi samler inn, hvordan vi bruker dem og under hvilke omstendigheter, om noen, vi bruker og/eller utleverer den.
Hvis butikken vår blir kjøpt opp eller slått sammen med et annet selskap, kan informasjonen din bli overført til de nye eierne, slik at vi kan fortsette å selge produkter til deg.
6. KONFLIKTLØSING
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.